PEMAHAMAN MAHASISWA UNIVERSITAS SILIWANGI DALAM KONSEP LITERASI LINGKUNGAN (EKOLITERASI UNTUK MEWUJUDKAN KAMPUS RAMAH LINGKUNGAN
Main Article Content
Abstract
This article discusses the understanding of Geography and Biology students at Siliwangi University about ecoliteracy in creating an environmentally friendly campus. This study used a quantitative survey method with a Google Form questionnaire. The findings show that Geography students have an understanding of the concept of ecoliteracy, but 70% have difficulty implementing it, while 30% can do it. For Biology students, 60% are aware of ecoliteracy, while 40% are not. The results confirmed the influence of ecoliteracy understanding on students' awareness and actions towards the environment. This research highlights the importance of ecoliteracy in fostering concern for the environment, with an emphasis on the participation of the entire academic community, including student activity units, lecturers, and campus administrators.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ecopedagogy: Membangun kecerdasan ekologis dalam pembelajaran IPS / Prof. Dr. Nana Supriatna, M.Ed. ; Editor, Nita | OPAC Perpustakaan Nasional RI. (t.t.). Diambil 28 Oktober 2023, dari https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1133460
Fachrudin, H. T. (2019). Kampus Hijau. USU Press. https://dupakdosen.usu.ac.id/bitstream/handle/123456789/2161/Fulltext.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gustian, R., Jalal, F., & Boeriswati, E. (2022). IMPROVING STUDENT’S ECO-LITERACY SKILLS THROUGH THE USE OF THE ECO-LITERACY MODULE. Indonesian Journal of Social Research (IJSR), 4(3), 178–186. https://doi.org/10.30997/ijsr.v4i3.231
Maulana, M. A., Kanzunnudin, M., & Masfuah, S. (2021). Analisis Ekoliterasi Siswa pada Sekolah Adiwiyata Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1263
Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D / Sugiyono | OPAC Perpustakaan Nasional RI. (t.t.). Diambil 28 Oktober 2023, dari https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1543971
Muliana, A., Maryani, E., & Somantri, L. (2018). Ecoliteracy Level of Student Teachers (Study toward Students of Universitas Syiah Kuala Banda Aceh). IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 145, 012061. https://doi.org/10.1088/1755-1315/145/1/012061
Prastiwi, L., Sigit, D., & Ristanto, R. (2019). Ecological Literacy, Environmental Awareness, Academic Ability and Environmental Problem-Solving Skill at Adiwiyata School. Indonesian Journal of Science and Education, 3, 82. https://doi.org/10.31002/ijose.v3i2.1114
Putu Lasmi Yuliyanthi Sapanca, E. (t.t.). Efektivitas Ekoliterasi dalam Meningkatkan Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku Masyarakat Mengenai Education for Sustainable Development Berbasis Tanaman Pangan Lokal (Studi Kasus di Kecamatan Bangli). scholar.archive.org.
Rabbianty, E. N., Raihany, A., Syafik, M., Muqoddas, N., Irwansyah, H., Rahmawati, F., & Febrianingrum, L. (2022). Pemahaman Mahasiswa Terhadap Literasi Lingkungan (Ekoliterasi): Potensi dan Tantangan Menuju Kampus Ramah Lingkungan. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.36052/andragogi.v10i2.302
Ramadhan, A. F., & Surjanti, J. (2022). PENGARUH EKOLITERASI DAN PENDEKATAN ESD TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN PESERTA DIDIK. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 10(3), 129–134. https://doi.org/10.37081/ed.v10i3.3840
Sair, A., Asmaniar, A., Ermanovida, E., & Syarifuddin, S. (2019). Pengembangan Aplikasi Multimedia Interaktif Ekopedagogik Untuk Menumbuhkan Green Behaviour Bagi Mahasiswa Pada Mata Kuliah Sejarah Nasional Indonesia III. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 5(1), Article 1.
Sucia, A. H., Purwanto, A., & Sucahyanto, S. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN EKOLITERASI TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH LINGKUNGAN PESERTA DIDIK. Jurnal Ilmiah Pendidikan Lingkungan Dan Pembangunan, 19(02), Article 02. https://doi.org/10.21009/PLPB.192.04
Sugiarto, A., & Gabriella, D. A. (2020). KESADARAN DAN PERILAKU RAMAH LINGKUNGAN MAHASISWA DI KAMPUS. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v9i2.21061
Tri Wahyu Setyaningrum, G. G. (t.t.). Praktik Pembelajaran Ekoliterasi Berorientasi Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan di Sekolah Dasar Negeri Kota Surabaya Bagian Barat. Diambil 28 Oktober 2023, dari https://ejournal.unesa.ac.id
Tyas, D. N., Nurharini, A., Wulandari, D., & Isdaryanti, B. (2022). Analisis Kemampuan Ekoliterasi dan Karakter Peduli Lingkungan Siswa SD Selama Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 213. https://doi.org/10.30998/fjik.v9i3.11173
Wahid, I. M. A. (2016). Keterkaitan Ekoliterasi (Melek Lingkungan), Pendidikan Lingkungan dan PPLH (Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup). Retrieved from online website: https://abdulwahid79. files. wordpress. com/2016/12/ekoliterasi-dalam-pplh. pdf.
Williams, R. D. (t.t.). An Assessment of Environmental Literacy among Oklahoma Public High School.